مهمترين مساله در مواجهه با جشنواره‌اي مانند كتاب برتر كودك و نوجوان هويت داشتن آن است

سيد علي كاشفي خوانساري در گفتگو با ستاد خبري نهمين جشنواره كتاب برتر كودك و نوجوان با بيان اينكه مهمترين مساله در مواجهه با جشنواره‌اي مانند كتاب برتر كودك و نوجوان هويت داشتن آن است، عنوان كرد:

ما در طول سال جشنواره‌هاي مختلفي در زمينه كتابهاي كودك و نوجوان داريم كه معمولا هم تركيب ثابتي از داوران در آن راي مي‌دهند در حالي كه در همه جاي دنيا رسم بر اين قرار است كه افرادي جز نويسنده هم در پروسه انتخاب كتاب برتر يك جشنواره حاضر مي‌شوند و اين اتفاقي است كه به صورت هوشمندانه در جشنواره كتاب برتر در حال رخ دادن است.

وي در ادامه گفت: بايد بدانيم در هر جشنواره از جمله رويدادي مانند انتخاب كتاب برتر كودك و نوجوان به طور مشخص چه هدفي داريم و تصميم داريم چه چيزي را احصا كنيم. به باور من مساله مهم و محوري در جشنواره كتاب برتر اين مساله است كه ما براي انتخاب آثار برگزيده به سراغ ناشران رفته‌ايم. به نظر من اين مساله يك موضوع محوري است و نبايد از آن واهمه داشت. من فكر مي‌كنم كه اين شيوه بديع انتخاب در جشنواره است كه به آن هويت بخشيده است.
وي با استقبال از رويكرد تخصصي حاكم بر جشنواره براي انتخاب برترين آثار گفت: بايد هرچيزي كه جشنواره را از رويكرد تخصصي خود در انتخاب آثار دور مي‌كند را از آن دور كرد. به باور من مي‌شود در سال‌هاي آينده حتي كميت گروه‌هاي داوري را براي جشنواره افزايش داد و شاخه‌هاي تخصصي بيشتري را هم به جريان داوري براي اين رويداد اضافه كرد اما وضعيت موجود نيز قابل قبول است.

كاشفي در همين زمينه گفت: موضوع شعر و داستان درصد اندكي از آثار توليد شده براي مخاطبان كودك و نوجوان را در دنيا شكل مي‌دهد. امروزه موضوعاتي مانند ورزش، جغرافيا، تغذيه، فيزيك و ....اهميت كمتري نسبت به داستان و شعر ندارد بايد جشنواره را به سمتي برد تا اين بخش‌ها و موضوعات تخصصي به صورت مستقل بتواند در جشنواره مورد داوري قرار بگيرد.

وي همچنين تاكيد كرد: بايد گروه‌ها و موضوعاتي كه در مقابل ادبيات داستاني و شعر شانس ديده‌شدن پيدا نمي‌كنند را به صورت مستقل ديد و مورد داوري قرار داد.

نهمين جشنواره كتاب برتر كودك و نوجوان كه توسط انجمن فرهنگي ناشران كتاب كودك و نوجوان به طور دوسالانه برگزار مي گردد در آذرماه سال جاري با همكاري معاونت فرهنگي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و همچنين شركت پنتر برگزار خواهد شد.