مريم جدلي بيان كرد: حمايت جشنواره كتاب برتر از تولي اثر با تصويرگري ايراني

مريم جدلي ناشر در گفت‌وگو با ستاد خبري جشنواره كتاب برتر كودك و نوجوان با اشاره به دومين سال همكاري خود با كارگروه انتخاب كتاب برتر انجمن فرهنگي ناشران كتاب كودك و نوجوان، عنوان كرد: يكي از مهمترين اهداف اين جشنواره ارتقاي كيفيت توليد كتاب‌هاي كودك و نوجوان و معرفي براي خانواده‌ها و جامعه است.

وي ادامه داد:‌ در نهمين دوره جشنواره براي حمايت از نويسندگان، شاعران تصويرگران و ساير عوامل توليد كتاب‌، ما تنها به داوري كتاب‌هاي تاليفي مي‌پردازيم كه حسن بزرگي براي حمايت از توليد داخلي است. در كنار آن جشنواره با نگاه ويژه به نقش مديريتي ناشران در حوزه كتاب‌هاي تاليفي، داستان، شعر و آثار علمي و آموزشي به داوري مي‌پردازد‌ و در اين فرآين نگاه مخاطب از اهميت بالايي برخوردار است.

جدلي برنامه‌ريزي مستمر براي برگزاري اين جشنواره را يكي ديگر از مزيت‌ها برشمرد و افزود:‌ بر همين اساس ما در يك فرآيند برنامه‌ريزي شده شاهديم كه جشنواره از شروع جشنواره از اوايل ارديبهشت فرآيند برگزاري خود را آغاز و تا به امروز نيز آن را ادامه داده است.

وي حذف كتاب‌هاي ترجمه از داوري اين رويداد را موجب بها دادن به تصويرگران نيز دانست و گفت:‌ در كتاب‌هاي ترجمه ناشران معمولا از تصاوير كتاب اصلي استفاده مي‌كنند‌، چرا كه هم كار ساده تر شده و هم هزينه كمتري به همراه دارد. ولي در كتاب‌هاي تاليفي نقش تصويرگران برجسته مي‌شود‌. ما با حذف بخش ترجمه از داوري‌هايمان به نوعي به تصويرگران توجه نشان داده‌ايم و البته ناگفته نماند كارهاي خوبي در زمينه ترجمه در چاپ‌هاي ناشران وجود دارد كه مي توان در حوزه كار ترجمه به آن‌ها نگاه كارشناسانه كرد، اما در حال حاضر بدون در اختيار داشتن كتاب اصلي بررسي ترجمه كارشناسانه نيست.

جدلي با اشاره به كمبود كتاب‌هاي اموزشي براي خردسالان گفت:‌ جشنواره‌هايي از اين دست بايد پس از اتمام هر دوره كمبودها و نيازها را مشخص و اعلام كنند،‌ ناشران نيز بايد توجه داشته باشند كه اگر يك كتابي پرفروش شد،‌ همه به سراغ چاپ آن نروند و به دنبال پركردن خلاء‌هاي موجود نيز باشند.

وي خواستار فعاليت دبيرخانه جشنواره در طول سال شد و گفت:‌ اينگونه مي‌توان شرايطي را ترتيب داد كه ناشراني كه تمايل به شركت در اين جشنواره دارند، بعد از چاپ كتاب يك نسخه از آن را به تدبيرخانه ارسال كنند تا كتاب با دقت و زمان بهتري مورد بررسي قرار گيرد.

جدلي هم‌چنين با اشاره به تاثيرگذاري تبليغات براي جشنواره گفت:‌ بعد از انتخاب كتاب‌هاي برتر بهتر است تبليغات وسيعي داشته باشيم،‌ معرفي كتاب‌ها در مكان‌هاي عمومي به بهتر ديده شدن آن‌ها كمك مي‌كند،‌ خريد كتاب از سوي مراكز فرهنگي نيز ضرورت ديگري است كه بايد انجام شود تا انگيزه و همت ناشر براي توليد كارهاي بخهتر و بيشتر دوچندان شود.

نهمين جشنواره كتاب برتر كودك و نوجوان كه توسط انجمن فرهنگي ناشران كتاب كودك و نوجوان به طور دوسالانه برگزار مي گردد در دي ماه سال جاري با همكاري معاونت فرهنگي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و همچنين شركت پنتر برگزار خواهد شد.