ناشران برگزيده جشنواره كتاب برتر نشان جشنواره را روي كتاب حك كنند

مدير نشر چرخ فلك خواستار توجه ناشران به برند سازي بر‍اي آثار برگزيده‌شان در جشنواره كتاب برتر شد و در اين راستا پيشنهاد درج نشان جشنواره بر آثار برگزيده شده را داد.

زهرا برقاني مدير نشر چرخ فلك در گفت‌وگو با ستاد خبري جشنواره كتاب برتر كودك و نوجوان با اشاره به سابقه برگزاري اين جشنواره گفت: در كشور چندين جشنواره فرهنگي، هنري برگزار مي‌‌گردد كه به متن كتاب و تصوير آن توجه ويژه دارد و در نهايت به نويسنده و تصويرگر در تمامي ژانرها جوايزي تعلق مي‌گيرد. اما جشنواره كتاب برتر با محوريت ناشر برگزار مي‌شود و توان و تخصص ناشران كتاب‌هاي كودك و نوجوان مورد ارزيابي قرار مي‌گيرد.

وي ادامه داد: به عبارتي مهندسي نشر و ويژگي‌هاي مربوط به آن كه منجر به‌ ارتقاي كيفي و كمي كتاب و نوآوري و خلاقيت در كتابسازي مي‌شود، مورد داوري است. برگزاري 9 دوره جشنواره زمان مناسبي است كه بشود راجع به عملكرد آن نظر داد. معمولا در چند دوره اول كمي و كاستي‌ها شناسايي مي‌شوند و انتظار مي رود جشنواره در دوره‌هاي بعدي مطلوب‌تر برگزار شود.

برقاني تصريح كرد:‌ جشنواره با اين رويكرد آغاز به كار كرد كه ناشران را به سمت توليد كتاب هاي با كيفيت سوق دهد، اما متأسفانه ماحصل اين جشنواره چندان رضايت بخش نبوده است. نه در بهبود كتاب سازي، نه در تيراژ كتاب و نه در حمايت از ناشران تأثير جدي نداشته است. با توجه به اينكه خودم قبلا عضو كارگروه اين جشنواره بوده‌ام، خوب مي‌دانم كه برگزاري چنين جشنواره‌اي كار آساني نيست و وقت و انرژي بسياري مي‌طلبد.

اين ناشر ادامه داد: خوشبختانه تا حدود زيادي همه جوانب نشر در اين جشنواره ديده شده است. بازخورد و نتيجه آن را بايد در سطح جامعه ديد.

وي هم‌چنين افزود:‌ چنانچه اطلاع رساني خوبي از سوي دبيرخانه جشنواره صورت گيرد، مردم آگاه مي شوند و از كتاب هاي برگزيده استقبال مي كنند. ناشران هم بايد براي ديده شدن كتاب هايشان تلاش كنند و نشان جشنواره را بر روي جلد كتاب درج كنند.

برقاني با نگاه به آينده نشر گفت: با وجودي كه انسان بسيار خوش بين و مثبت انديشي هستم، اما وضعيت را بحراني مي بينم و اميدوارم همه نهادها و سازمان ها توسعه و ترويج خواندن را در اولويت قرار دهند. با توجه به مخاطبان امروزي و استفاده از تكنولوژي هاي جديد انتظار ارتقا سطح مطالعه مي‌رود، اما بايد جامعه نيز درگير اين مسئله باشد. انتظار مي رود اين فرهنگ جا بيفتد كه حق مولف و ناشر در استفاده از اثر رعايت گردد.

نهمين جشنواره كتاب برتر كودك و نوجوان كه توسط انجمن فرهنگي ناشران كتاب كودك و نوجوان به طور دوسالانه برگزار مي گردد در آذرماه سال جاري با همكاري معاونت فرهنگي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و همچنين شركت پنتر برگزار خواهد شد.