عبدالعظيم فريدون: صدا و سيما ، رسانه‌ها و مطبوعات كتابهاي كودكان و نوجوانان را معرفي كنند

عبدالعظيم فريدون با انتقاد از رسانه‌ها در معرفي آثار برگزيده جشنواره كتاب¬هاي برتر كودك و نوجوان به جامعه گفت: انتظار مي‌رود‌، كتاب‌هاي برگزيده جشنواره‌ها به درستي در رسانه‌ها،‌ صدا و سيما و مطبوعات معرفي شوند
عبدالعظيم فريدون مدير انتشارات «محراب قلم» در گفت‌وگو با ستاد خبري جشنواره كتاب برتر كودك و نوجوان با اشاره به تاثيرات برگزاري جشنواره‌ بر فضاي نشر كتاب كودك و نوجوان گفت:‌ برپايي جشنواره كتاب برتر كودك و نوجوان كه جشنواره‌اي ناشر محوراست،‌ موجب شد تا ناشران با توجه به معيارهاي جشنواره آثار خود را ارتقا دهند، به ويژه آنكه در سال‌هاي نخست جشنواره، به اعضاي انجمن ناشران كودك اختصاص داشت و بعد از چند دوره كليه ناشران را مدنظر قرار داد.
وي توجه به كتاب‌هاي تاليفي در اين دوره جشنواره را يك ويژگي مثبت برشمرد و گفت: ويژگي بارز اين دوره ارزيابي كتاب‌هاي تاليفي است. كه در جاي خود تاثيرگذار است. ضمن اينكه جشنواره كتاب برتر كودك و نوجوان يك جشنواره ناشر محور است و علاوه بر متن كتاب به ويژگي‌هاي ديگر نظير ظاهر،‌ جلد آرايي‌، صفحه بندي، صحافي و سايراصول توليد كتاب توجه مي‌شود. و مي¬تواند يكي از شاخص¬هاي ناشر برگزيده سال در داوري حوزه كودك و نوجوان باشد.
فريدون با اشاره به خلاءهاي موجود در اين جشنواره گفت: نكته‌¬ي قابل توجه كه تنها به اين جشنواره اختصاص ندارد و ساير جشنواره‌هاي حوزه كتاب كودك نيز با آن رو¬به¬رو هستند‌، عدم تبليغات كافي براي آثار برگزيده اين جشنواره‌ها مي¬باشد براي برگزاري جشنواره معمولا تبليغات مختصري در بين اهالي نشر انجام مي‌شود و بعد به فراموشي سپرده مي‌شود، در حالي كه انتظار مي¬رود آموزش و پرورش و مراكز فرهنگي و هنري و رسانه‌ها به ويژه صدا و سيما تلاش كنند تا اين آثار به جامعه مخاطب معرفي شود.
وي با انتقاد از رسانه‌ها در معرفي آثار برگزيده جشنواره برتر كتاب كودك و نوجوان به جامعه گفت: انتظار مي‌رود‌، كتاب‌هاي برگزيده جشنواره‌ها به درستي در آموزش و پرورش، رسانه‌ها،‌ صدا و سيما و مطبوعات معرفي شوند‌ و ما مي‌بينيم معمولا مخاطب به دليل عدم دانش كافي كمتر به سراغ آثار برگزيده مي‌رود و غالباٌ جذب كتاب¬هاي عامه پسند مي¬شود و در نتيجه خروجي جشنواره‌ها با وجود تمام زحمت‌هايي كه كشيده مي‌شود،‌ آن ‌چيزي نيست كه انتظار مي‌رود .
فريدون ضمن ارزيابي وضعيت نشر كتاب كودك و نوجوان گفت:‌ متاسفانه اكنون كتاب كودك و نوجوان ما در بحراني‌ترين وضعيت بعد از انقلاب قرار دارد. اگر چه خانواده هاي ايراني به فرزندانشان بيشتر از گذشته توجه دارند ولي با جمعيت بيش از ده ميليوني كودك و نوجوان تيراژ كتاب به شدت افت كرده است‌، و وضعيت اقتصادي ناشران خوب نيست و در نتيجه ناشران سرمايه‌گذاري زيادي براي كتاب‌هاي مناسب و تاثير¬گذار انجام نمي‌دهند و عمدتاً به سمت كتاب‌هاي ترجمه‌اي مي‌روند تا بتوانند حيات اقتصادي خود را حفظ كنند.

نهمين جشنواره كتاب برتر كودك و نوجوان كه توسط انجمن فرهنگي ناشران كتاب كودك و نوجوان به طور دوسالانه برگزار مي گردد در آذرماه سال جاري با همكاري معاونت فرهنگي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و همچنين شركت پنتر برگزار خواهد شد.