رحماندوست:‌ جشنواره كتاب برتر تلنگري براي رشد بيشتر كتاب‌هاي كودك و نوجوان است

مصطفي رحماندوست نويسنده در گفت‌وگو با ستاد خبري حشنواره كتاب برتر كودك و نوجوان با اشاره به برگزاري اين جشنواره گفت:‌برگزاري چنين جشنواره‌اي در فضاي نشر كودك و نوجوان به ما يادآوري مي‌كند كه هنوز امكان رشد بيشتر و بهتر در نشر كودكان و نوجوان را داريم،‌ اين جشنواره تلنگري است به ذهن پديدآورندگان كتاب كودك و نوجوان تا به ارتقاي بيشتر توليدات خود بيانديشد،‌ بداند كه باز هم جاي رشد بيشتر وجود دارد.
وي افزود: جشنواره كتاب برتر كودك و نوجوان در حقيقت تقدير از ناشراني است كه با اوضاع نامناسب اين روزها و سال‌هاي نشر با نزول شمارگان كتاب‌ها هنوز در اين فضا نفس مي‌كشند و به دنبال تجربيات ديگر نرفته‌اند و بايد قدردان اين ناشران بود.
رحماندوست با اشاره به اينكه جشنواره‌هاي مختلفي در حوزه كتاب برگزار مي‌شود،‌ گفت:‌ جشنواره پروين اعتصامي ويژه بانوان پديدآورنده است، ‌جايزه كتاب سال،‌ جلال،‌ شعر فجر و ... ويژه پديدآورنده محتواي كتاب هستند،‌ اما جشنواره كتاب برتر كودك و نوجوان ناشر محور است. و اين شعار را براي خود برگزيده است،‌ در اين جايزه درست است كه به پديدآورنده و تصويرگر جايزه نمي‌دهند‌ و ناشر است كه تجليل مي‌شود،‌ ولي در برگه داوري داوران مشهود است كه سهم ناشر از خوب يا بد بودن كتاب اندك و بار اصلي بر دوش محتوا است.
وي ادامه داد: من تصور مي‌كنم،‌ شمارگان بالاي كتاب مي‌تواند يك معيار باشد كه نشان ‌دهد، ناشر مي‌تواند يك كتاب را خوب بفروشد يا نه، اين مي‌تواند امتيازي براي او باشد، كتاب‌سازي خوب، صحافي، جلد و ... هم كه در داوري جايزه مورد توجه قرار مي‌گيرد مي‌تواند نمره‌اي ويژه براي ناشر باشد و جشنواره را به طرفهدفي مشخص هدايت كند
رحماندوست گفت:‌ ما حتي مي‌توانيم ذر اين رويداد اين نمره را به ناشر بدهيم كه قصه‌اي كه انتخاب كرده قصه خوش ساختي است، اما همه نمره جشنواره كتاب برتر به خوش ساختي قصه داده شود، بلكه به نوع عرضه هم امتياز داده شود.
وي در پايان: اميدوارم در اين دوره و دوره‌هاي آينده جشنواره سهمي كه ناشر از توليد و توزيع كتاب دارد، در اين جشنواره بيشتر مورد توجه قرار گيرد،‌ اگر به سلامتي و درستي و تاثيرگذاري داستان و شعر و امثال اين‌ها توجه مي‌شود، بيشتر با اين ديد باشد كه اين ناشر توانسته اين ناشر يا نقاش با ويژگي‌هاي خاص را در اختيار بگيرد.

نهمين جشنواره كتاب برتر كودك و نوجوان كه توسط انجمن فرهنگي ناشران كتاب كودك و نوجوان به طور دوسالانه برگزار مي گردد در آذرماه سال جاري با همكاري معاونت فرهنگي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و همچنين شركت پنتر برگزار خواهد شد.